Wyzwania zarządzania w branży IT – Wywiad z Pawłem Łopatką – Wiceprezesem i Country Managerem SoftServe

PawelLopatka
Rozmawiam z Pawłem Ł0patką, Wiceprezesem i Country Managerem SoftServe oraz Członkiem Zarządu w Project Management Institute Poland Chapter, o tym jak to jest być menedżerem, o problemach w IT oraz zmianach w firmie.
Michał Ksiądzyna: Opowiedz mi o tym, kim jesteś i skąd pochodzisz: jakie były Twoje pierwsze doświadczenia zawodowe? Ważniejsze lekcje w czasie kariery?

Pawel Lopatka: Obecnie pełnię rolę Dyrektora Zarządzającego SoftServe Poland oraz Członka Zarządu ds. kontaktu z biznesem w Project Management Institute Poland Chapter. Wywodzę się z środowiska IT, aczkolwiek moje czasy studenckie spędziłem w szeroko rozumianej pracy budowlanej w Wielkiej Brytanii. Moja Kariera IT zaczęła się w BBC Scotland w Glasgow, skąd po pewnym czasie relokowałem się do Polski i zacząłem pracę w firmie Nokia Siemens Networks jako Inżynier Integracji i Weryfikacji oprogramowania. Następne lata obfitowały w wiele ścieżek ról menadżerskich, aż do miejsca w którym się obecnie znajduje.

Michał Ksiądzyna: Jaką rolę według Ciebie powinien spełniać menedżer w firmie? Kim być dla podwładnych?

Pawel Lopatka: Menedżer w firmie powinien być częścią zespołu, razem z nim budować wizerunek i strategie rozwoju. Powinien wytyczać ścieżki i jako lider razem z pracownikami podążać ku zamierzonemu celowi. Należy pamiętać iż bez najważniejszego czynnika „ludzi” żadna firma długo nie przetrwa, dlatego tak bardzo opieramy się na opinii, zaangażowaniu i współpracy z naszymi kolegami.

Michał Ksiądzyna: Czy menedżer według Ciebie powinien znać się na pracy, którą wykonują ludzie, z którymi pracuje?

Pawel Lopatka: Oczywiście, jest to potrzebne nie tylko do zrozumienia biznesu i specyfiki pracy, ale również do lepszej komunikacji wewnątrz zespołu, z którym buduje się wewnętrzny mikrosystem relacji. Brak świadomości o zaangażowaniu i specyfice zadań w swoim zespole zostanie bardzo szybko zauważony i może niekorzystnie wpłynąć na postrzeganie naszej osoby i kompetencji.

Michał Ksiądzyna: Czym się zajmujesz w SoftServe? Jak wygląda Twój dzień pracy?

Pawel Lopatka: Poland Country Manager to rola, którą pełnię w SoftServe. Jestem odpowiedzialny za rozwój i funkcjonowanie spółki w Polsce. Każdy dzień jest inny od drugiego. Są pewnie wspólne powtarzalne aktywności operacyjne, ale jest również bardzo dużo nowych wyzwań z wielu obszarów naszej działalności. W każdej pracy na podobnym stanowisku praca wymaga ciągłego zaangażowania i nieustannego kontrolowania sytuacji oraz szybkiej reakcji na zmiany zachodzące w dynamicznym środowisku biznesu.

Michał Ksiądzyna: Jak się pracuje w międzynarodowym, multikulturowym środowisku?

Pawel Lopatka: W obecnych czasach praca w międzynarodowym zespole i środowisku staje się pewnego typu standardem – szczególnie w branży IT. W większości firm w jakich pracowałem, miałem do czynienia z wielokulturowością i utalentowanymi inżynierami z wielu obszarów technologicznych. Obecnie w SoftServe pracuje naprawdę z wybitnymi kolegami z Ukrainy, Włoch, Pakistanu, Korei Południowej, Rumuni oraz Czech. To dzięki takim osobom firma zaspokaja potrzeby naszych klientów i buduje wyjątkową atmosferę pracy.

Michał Ksiądzyna: SoftServe ma w logo taki podpis – „Experience Matters” (Doświadczenie się liczy) – co to tak naprawdę oznacza? Co się za tym kryje?

Pawel Lopatka: W SoftServe staramy się być liderem na światowym poziomie, gdzie nasi ludzie i nasze umiejętności stały się naszym głównym atutem. Nadal rośniemy i pomagamy naszym klientom rosnąć razem z nami. W naszym ponad 23-letnim doświadczeniu zbudowaliśmy zespoły najzdolniejszych i najlepszych inżynierów z takimi cechami jak innowacja, pasja, twórczość doświadczenie i zorientowanie na klienta. Oferujemy niestandardowe rozwiązania programistyczne i wysokiej jakości usługi. Przekształcamy biznes i wyprzedzamy oczekiwania klientów. W SoftServe wszystko jest związane z doświadczeniem. „YXOXUX” Your Experience, Our Experience, User Experience. Dlatego właśnie SoftServe – Experience Matters!

Michał Ksiądzyna: Zmiana w firmie – jak ją przeprowadzić skutecznie według Ciebie?

Pawel Lopatka: Każda rozwijająca się firma jest skazana na zmiany. Przede wszystkim zmiany muszą być potrzebne, dobrze przemyślane i naprawdę dobrze zaplanowane. Musi być idea i plan działania który pomoże wytłumaczyć i wesprzeć proces wprowadzenia zmiany w projekcie czy organizacji. Wdrażanie zmiany nie jest szybkim procesem i czasami trwa miesiącami. Ogólnie temat rzeka i możnaby było napisać o tym pracę doktorską.

Michał Ksiądzyna: Jak oceniasz stan rynku IT w Polsce? Jesteśmy daleko za Zachodem, czy tuż za?

Pawel Lopatka:  Rynek IT w Polsce w dalszym ciągu bardzo prężnie się rozwija. Jest wiele raportów, które doskonale o tym mówią i wskazują przeróżne wskaźniki wzrostu. Nasza firma jest również członkiem wielu organizacji wśród nich ABSL, gdzie dostarczamy informacji do raportów, które są później interpretowane i publikowane. Czy jesteśmy daleko za zachodem … w zależności do czego będziemy porównywać. Według mnie kapitał intelektualny jaki posiadamy pozycjonuje nas bardzo wysoko pod względem IT. W samej Polsce mamy potężne ośrodki BPO i Shared Services gdzie znajdziemy znane marki i inwestorów z całego świata. To wszystko sprawia, że jesteśmy nadal miejscem do rozwoju biznesu i nowych inwestycji.

Michał Ksiądzyna: Jak według Ciebie będzie się rozwijał rynek IT w Polsce?

Pawel Lopatka: Nawiązując do poprzedniego pytania i odpowiedzi, jestem przekonany iż rynek IT będzie odnotowywał dalszy wzrost w Polsce przez następne lata. Świadczy o tym nie tylko wcześniej wspomniany kapitał intelektualny oraz aktualne centra BPO SS i RD, ale również ciągły popyt na przestrzeń biurową w całym regionie. Nasze rezerwy na rozwój pozostają jeszcze z dużym zapasem na przyszłość.

Michał Ksiądzyna: Jak SoftServe radzi sobie z rynkowym niedoborem specjalistów w branży IT? Czy to chwilowe zjawisko?

Pawel Lopatka: Jest to jeden z głównych problemów występujących obecnie w IT. Zjawisko jest widoczne w każdym kraju i wszędzie tam popyt na specjalistów IT jest bardzo duży. Nasza firma od wielu lat stara się przyciągnąć wybitnych inżynierów poprzez ciekawe projekty i nowe technologie. Dodatkowo mamy swój własny SoftServe University, dzięki któremu kształcimy i doszkalamy swoją kadrę oraz zapewniamy możliwości rozwoju dla nowo zatrudnianych pracowników. Ponieważ jesteśmy firmą globalną mamy możliwość pozyskiwania utalentowanych kandydatów z wielu rynków pracy, nie tylko Polski czy Ukrainy ale z całej Europy i USA i to również w dużej mierze pomaga nam w rozwiązywać nasze potrzeby kadrowe.

Michał Ksiądzyna

Redaktor Naczelny Top Menedżer

Sprawdź też...

2 Responses

  1. Specjaliści IT w naszej firmie głównie forsują swoje pomysły nieco modyfikując zaptrzebowania z produkcji. Jeśli już uda się uruchomić jakąś aplikacje po dziesiątkach prób bo błędy są co kliknięcie myszką to okazuje się że wizualnie prosty raport graniczy cudem – najczęsciej jest to csv z milionem niekompletnych danych . Według IT raport jest idealny bo możeszz w nim znaleźć wszystko:)

    [Odpowiedz]

  2. Widoczni pisze:

    Oby było coraz więcej takich managerów w Polsce, którzy zdają sobie sprawę, że to właśnie ludzie są najważniejszym zasobem firmy – póki co niestety jeszcze często kuleją u nas inne przekonania i maksymalizacja zysku na siłę.

    [Odpowiedz]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *