Kobieta w Biznesie – wywiad z Hanną Gehrke-Gut z GutPR

13621506_10201828937961807_682028754_o

Jak oceniasz życie zawodowe kobiet? 

Kobiety są otwarte na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i nie mają problemów ze zmianą branży. Na szkoleniach i seminariach, w których co jakiś czas biorę udział, przeważnie większość stanowią kobiety – niezależnie od tego, czy są to kursy językowe, menedżerskie czy dotyczące specyficznych umiejętności zawodowych – w tym technicznych. Pomimo tego, że kobiety są coraz częściej obecne w rządzie, parlamencie czy na kierowniczych stanowiskach, w dalszym ciągu w mediach króluje obraz eksperta – mężczyzny.

A co z ekspertem – kobietą?

Niejednokrotnie spotykam się z opinią, że kobieta, by być traktowaną jako ekspert, musi wykazać się zdecydowanie najwyższym profesjonalizmem, podczas gdy mężczyzna ekspertem staje się niejako samoistnie, ze względu na swoją płeć. Mam nadzieję, że za jakiś czas te stereotypy ulegną zatarciu.

Jakie cechy kobiet pozwalają im tak dobrze radzić sobie w biznesie?

Dzięki wrodzonej empatii, komunikatywności i otwarciu na potrzeby drugiej strony możemy lepiej nawiązywać kontakty. Następnie skutecznie je podtrzymujemy i pielęgnujemy w naturalny, „miękki” sposób. Także wewnątrz firmy czy działu, zespoły, w skład których wchodzą między innymi kobiety, wydają się być bardziej przyjazne i mniej rywalizujące niż zespoły złożone z samych mężczyzn. Może to oznaczać również, że mamy tendencję, by mniej chętnie krytykować członków grupy roboczej – by nie zaburzać panującej w niej równowagi – a wygłoszona przez nas krytyka będzie delikatniejsza i mniej dosadna niż męska. Część z nas również będzie chętniej stosować metodę „marchewki” niż „kija” – uzyskując w ten sposób pożądane zaangażowanie zespołu w wykonywanie zadań.

A jak kobiety prowadzą firmy?

Wiele kobiet decyduje się na przejęcie „męskich” sposobów prowadzenia biznesu, część wykorzystuje raczej typowo kobiece cechy, by w efektywny sposób zarządzać zespołami i procesami. Jedną z tych cech jest większa niż u mężczyzn podzielność uwagi – która umożliwia nam równoległe prowadzenie kilku działań z ich jednoczesną synchronizacją. Kobiecy „zmysł biznesowy” w połączeniu z naturalną dla kobiet troską i opiekuńczością może przekładać się na bardziej bezpieczne decyzje, u podstaw których leżą nie tylko interesy własne, a także na działania, które chronią interesy innych – zespołu czy firmy.

A co z kobiecymi emocjami – w kontekście prowadzenia biznesu?

Na co dzień częściej kierujemy się emocjami niż mężczyźni, częściej przywiązujemy się do zajęcia, które wykonujemy, a co za tym idzie – w efekcie prawdopodobnie jesteśmy bardziej lojalne. W przypadku własnego biznesu nierzadko traktujemy go jak swoje dziecko, nie dopuszczając, by stała mu się krzywda. Dzięki dużej dozie cierpliwości pozycję zawodową budujemy metodą małych, systematycznych kroków, przedkładając działania efektywne nad efektownymi.

Po co kobiety zakładają firmy?

Często wypływa to z naszych potrzeb i zainteresowań. Czasami dostarczamy na rynek usługi i produkty, których nam, kobietom, brakuje, znajdując swoją niszę i przekuwając zainteresowania lub niezaspokojone potrzeby w biznes. W prowadzonej działalności łączymy pasję i przedsiębiorczość – w myśl zasady „zastanów się, co najbardziej lubisz robić i znajdź kogoś, kto ci za to zapłaci”.

Czy płeć piękna króluje również w PRze?

Tak, zdecydowanie

Od ilu lat z sukcesami prowadzisz agencję PR?

Od 2008 roku.

Czy warto korzystać z usług agencji PR?

Pytasz o to, czy warto korzystać z usług sprawdzonej agencji PR z dużym doświadczeniem w branży czy losowej agencji?

Załóżmy że pytam o dobrą agencję PR z dużym doświadczeniem w branży?

A czy lepiej zawierzyć profesjonalistom, czy próbować uczyć się metodą prób i błędów? Moim zdaniem firmy powinny skupić się na swojej podstawowej działalności, a w przypadku innych działań – powierzyć je ekspertom. Doświadczenie zespołu agencyjnego pozwala na obiektywne spojrzenie z zewnątrz na innowacje czy propozycje i – w efekcie – na szeroko rozumiane doradztwo komunikacyjne. Ma ono na celu zaproponowanie i zrealizowanie działań, które zbudują i utrzymają pożądany wizerunek.

Jakie to działania?

Prowadzenie relacji z mediami, organizacja spotkań, imprez, działania w serwisach społecznościowych, na blogach i forach, realizacje materiałów graficznych, zdjęciowych i filmowych, zakup gadżetów firmowych, strony internetowe, dostarczanie materiałów marketingowych – ulotek, folderów czy katalogów, wsparcie w sytuacjach kryzysowych, szkolenia komunikacyjne, prowadzenie działań w lokalnych społecznościach, doradztwo i redagowanie materiałów z zakresu komunikacji wewnętrznej, badania marketingowe, rekomendacje działań promocyjnych, reklamowych, wizerunkowych, sponsorskich, działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu, czy akcji kierowanych bezpośrednio do klientów – takich jak programy lojalnościowe, promocje i inne.

Czy firmy nie wolą posiadać PRowca wewnątrz firmy, zamiast zlecać obsługę komunikacyjną na zewnątrz? 

To zależy. Nierzadko firmom wydaje się, że taniej i efektywniej jest zatrudnić wewnętrznego pracownika, który zajmie się komunikacją. I mają rację – wydaje im się. Niestety, praktyka pokazuje, że przedsiębiorcy nie liczą w tym przypadku całości kosztów generowanych przez wewnętrznego specjalistę do spraw PR, któremu – oprócz wynagrodzenia – należy wyposażyć miejsce pracy, zapewnić sprzęt, oprogramowanie, telefon, opłacić abonament, przejazdy, noclegi, diety, szkolenia… Jeżeli zsumujemy te wszystkie wydatki, a dodatkowo weźmiemy pod uwagę to, że pracownikom płacimy również podczas ich urlopów lub absencji – dużo bardziej efektywnym rozwiązaniem staje się nawiązanie współpracy z rozsądną agencją PR, która w sposób ciągły i profesjonalny zadba o nasz wizerunek, wykazując się przy tym doświadczeniem i kreatywnością w podejmowaniu działań komunikacyjnych.

A jak to wygląda w przypadku eventów?

Ponownie – przedsiębiorcy zwracają tutaj uwagę na wysokość prowizji agencji, ale nie porównują jej z kosztami czasu pracowników, którzy miesiącami potrafią zajmować się organizacją wydarzenia, nie biorą pod uwagę tego, że agencja, mając przetarte szlaki, wybierze takie miejsce i taki harmonogram spotkania, który na długo pozostanie w pamięci uczestników imprezy, zdejmując jednocześnie z barków pracowników konieczność zadbania o szczegóły i umożliwiając im realizację codziennych obowiązków. Dlatego też moim zdaniem sprawdzona agencja z szerokim portfolio klientów i działań zapewnia optymalny stosunek zainwestowanej kwoty do uzyskanych efektów.

Michał Ksiądzyna

Redaktor Naczelny Top Menedżer

Sprawdź też...

2 Responses

  1. Magda pisze:

    Chyba EMPATIA, to słowo klucz do sukcesu kobiety w biznesie. Taka już kobieca natura, że potrafią się wczuć w wiele ról. Jednak w dalszym ciągu zarobki kobiet na tych samych stanowiskach co mężczyzn są mniejsze.

    [Odpowiedz]

  2. Hania pisze:

    Bo czasami, z racji empatii, koncentrujemy się na relacjach, a nie na zadaniach…

    [Odpowiedz]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *