Co wolno ochroniarzowi? Wywiad z Tomaszem Kozłowskim z Impel Security Polska

tomasz_kozlowski-impel

Kończymy robić zakupy, płacimy, przechodzimy przez bramki… a te piszczą, my się czerwienimy, ochroniarz najpierw próbuje narobić nam wstydu przy coraz liczniej gromadzącej się gawiedzi, a następnie oschłym tonem zaprasza nas na zaplecze… Co może zrobić klient, kiedy natknie się na nieprofesjonalnego ochroniarza?

Naszych pracowników nie nazywamy „ochroniarzami”. Jest to pojęcie nacechowane pejoratywnie. Określamy ich mianem pracowników ochrony, by w końcu status tej funkcji nabrał znaczenia zawodu.

A co w sytuacji, gdy natkniemy się na nieprofesjonalnego pracownika ochrony?

Jeśli nie można przemówić takiemu człowiekowi do rozsądku, to należy poprosić o pomoc kierownika tego sklepu, któremu powinno zależeć na bezkonfliktowym i nie wpływającym negatywnie na wizerunek sklepu załatwieniu sprawy. Jeśli to nie przyniesie efektu – należy wezwać policję. To ona jest uprawniona do rozstrzygania takich sporów – no i może wezwać ją każdy z nas. Pamiętajmy też, że pracownik ochrony może dokonać tak zwanego zatrzymania obywatelskiego, ale musi być pewien, że ma solidne podstawy do takiego działania.

Co powinien wiedzieć pracownik ochrony?

Pracownik ochrony musi poznać miejsce, w którym będzie pracował. Powinien opanować topografię obiektu, widzieć, na którym dziale dochodzi najczęściej do kradzieży i jakie towary w danym sklepie kuszą złodziei. Musi też zapoznać z indywidualnymi wymaganiami klienta. Takich elementów jest naprawdę sporo.

Czy potrzebne są specjalne predyspozycje, na przykład intuicja?

Intuicja się przydaje. Dlatego często w wielu firmach pracują byli policjanci. Taki pracownik dzięki intuicji wyczuje, że hałaśliwy klient robi tylko zamieszanie i ściąga na siebie uwagę, podczas gdy kradzieży dokonuje jego partnerka – cicha pani z dziecięcym wózkiem.

Jak wybrać dobrego pracownika ochrony?

Podczas rekrutacji należy zwracać uwagę na doświadczenie – oczywiście im szersze, tym większa szansa, że kandydat będzie wiedział, jak zachować się w trudnej sytuacji. Ale nie można na tym poprzestać. Potrzebne są jeszcze intensywne i częste szkolenia.

Co to za szkolenia?

Dzielimy je na wstępne, stanowiskowe, bhp, cykliczne szkolenia produktowe prowadzone przez specjalistów no i szkolenie pod kątem ewentualnych zagrożeń lub zmian w przepisach. Pracownicy ochrony przechodzą też na przykład kurs udzielania pierwszej pomocy, by móc jej udzielić, kiedy zajdzie taka potrzeba.

Jak przedsiębiorca, który szuka firmy ochroniarskiej, ma znaleźć tę, której pracownicy będą spełniali wszystkie te kryteria?

Z jednej strony trzeba zwracać uwagę na wielkość takiej firmy, na jej zasoby, a z drugiej – dobra firma ochroniarska powinna mieć też wiele oddziałów, bo w tej branży bardzo ważna jest bliska współpraca z klientem. Potrzebna jest stała wymiana informacji i kontakt z żywą osobą – tutaj nie da się wszystkiego przekazać mailem i telefonem. To zbyt delikatna materia.

Michał Ksiądzyna

Redaktor Naczelny Top Menedżer

Sprawdź też...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *