Pieczątka firmowa –jak wybrać, co powinna zawierać?

HA_Rubber_Stamp_Handle

Mimo, że przedsiębiorcy nie mają prawnego obowiązku posiadania pieczątki firmowej to jednak zdecydowana większość z nich, zakładając działalność gospodarczą decyduje się na jej wyrobienie. O tym dlaczego warto posiadać pieczątkę, jakie informacje na niej zawrzeć i jaki rodzaj wybrać, by była odpowiednio dopasowana do prowadzonej działalności – dowiecie się już za moment.

4 główne zalety posiadania pieczątki firmowej

Koszt wyrobienia pieczątki firmowej jest niewielki, natomiast zalet posiadania sporo. Poniżej prezentujemy te najważniejsze.

1. Oszczędność czasu

Mając do dyspozycji pieczątkę firmową unikamy wielokrotnego, ręcznego powielania danych kontaktowych na dokumentach. Jedna pieczątka, której wybicie najczęściej trwa tylko moment zastępuje odręczny zapis kilku linijek tekstu. Faktura, przelew bankowy czy korespondencja firmowa mogą być potwierdzone właśnie pieczątką.

2. Ułatwienie kontaktu

W związku z tym, że na pieczątce poza imieniem i nazwiskiem przedsiębiorcy czy nazwą firmy znajdują się również takie dane jak numer telefonu, adres e-mail itp. to stempel stanowi również źródło danych kontaktowych firmy. Podpisując każdy dokument pieczątką pozostawiamy na nim informacje, które ułatwią kontakt potencjalnemu klientowi z nami.

3. Uwiarygodnienie prowadzonych działań i prestiż

Firma, która posiada pieczątkę jest odbierana jako bardziej rzetelna i godna zaufania. Wśród klientów i kontrahentów istnieje przeświadczenie, że dane umieszczone na pieczątce są prawdziwe.

4. Ułatwienie pracy

Przybijanie na dokumentach pieczątek zamiast składania odręcznych podpisów nie tylko ułatwia nam pracę, ale również sprawia, że nasza dłoń nie męczy się zbyt szybko. Mimo, że pieczątka nie jest prawnie wymagana w urzędach to jednak w bankach czy firmach ubezpieczeniowych możemy zostać o nią poproszeni. Instytucje tego typu mają bowiem prawo ustalania we własnym zakresie wymogów stosowanych w regulaminach.

Informacje na pieczątce

W związku z tym, że nie ma formalnego obowiązku posiadania pieczątki to nie ma również ściśle wyznaczonych kryteriów odnośnie tego jakie informacje powinny się na niej znaleźć. Oczywiście należy pamiętać o przepisach dotyczących oznaczania przedsiębiorcy. A zatem na pieczątce nie mogą się znaleźć informacje, które mogłyby wprowadzić kogoś w błąd odnośnie osoby przedsiębiorcy, prowadzonej przez nią działalności, miejsca takiej działalności czy źródeł zaopatrzenia. Z zapisów w prawie wynika, że na pieczątce firmy prowadzonej przez osobę fizyczną powinno się znaleźć imię i nazwisko właściciela, a na pieczątce przedsiębiorstwa zarządzanego przez osoby prawne nazwa oraz oznaczenie formy prawnej, przykładowo spółka akcyjna.

Najczęściej na pieczątce znajdują się takie dane jak:

  • nazwa firmy
  • adres siedziby
  • numer NIP, REGON
  • dane kontaktowe np. telefon kontaktowy/adres mailowy lub strony internetowej

Jak wybrać pieczątkę firmową

Bogactwo i różnorodność dostępnych dziś stempli sprawia, że każdy może znaleźć odpowiedni dla prowadzonych przez siebie działań. To jaką wybierzemy będzie decydowało o późniejszej funkcjonalności i komforcie w trakcie użytkowania takiej pieczątki, jakości odbicia i żywotności. Zastanawiając się nad wyborem pieczątki warto wziąć pod uwagę następujące kwestie:

  • rodzaj (najbardziej uniwersalna jest tradycyjna pieczątka firmowa, można jednak zdecydować się na datownik, gdy w pracy zachodzi konieczność wprowadzania dat na dużej ilości dokumentów czy pieczątkę imienną dla pracowników, np. w przypadku prowadzenia korespondencji wewnętrznej w firmie)
  • kształt (do wyboru mamy pieczątki owalne, okrągłe, podłużne, prostokątne)
  • kolor (tutaj również panuje dowolność, choć najczęściej wybierana jest ta w kolorze czerwonym, zielonym oraz brązowym, ponieważ dobrze prezentuje się na białym arkuszu papieru)
  • markę (choć na rynku funkcjonuje wiele firm zajmujących się produkcją pieczątek firmowych to jednak warto postawić na te, które od lat są liderami na rynku jak COLOP czy TRODAT, oferujące produkty wysokiej jakości, a przy tym neutralne dla środowiska)

Jak wyróżnić się na tle konkurencji czy dodatkowe możliwości

Świat pieczątek to świat niezwykle dynamiczny. Największe firmy prześcigają się w ulepszaniu swoich stempli, tak by odbicie stało się jeszcze szybsze i bardziej komfortowe.

Jeśli zależy nam nie tylko na tym, by posiadać pieczątkę firmową, ale także, dzięki jej wyglądowi wyróżnić się na tle konkurencji to warto zamówić pieczątkę z tzw. faksymile czyli umieszczonej na niej kopi odręcznego podpisu. Świetnie sprawdzi się ona do podpisywania kartek okolicznościowych, informatorów, broszur i innego typu dokumentów wysyłanych przez firmę klientom. Dokument podpisany faksymile wygląda znacznie bardziej profesjonalnie niż tradycyjna pieczęć i rzutuje na obraz całej firmy.

Inną możliwością jest zamieszczenie na pieczątce logo. To realna i prosta inwestycja pomagająca w zwiększenie prestiżu i podkreśleniu znaczenia marki. Wywołuje skojarzenia, pozwala zidentyfikować firmę i umocnić jej wizerunek. Pieczątki z logo to dobry pomysł na nienachalną promocję.

Pieczątka – praktyczne i niedrogie narzędzie firmowe

Posiadanie pieczątki jest opłacalne, zwłaszcza, że koszt jej wyrobienia nie jest wysoki. Dysponowanie pieczątką ułatwia codzienne prowadzenie firmy, a także wpływa na jej lepsze postrzeganie zarówno przez klientów jak i kontrahentów. Trudno więc się dziwić temu, że stemple są najbardziej powszechnymi akcesoriami jakie przedsiębiorcy trzymają na swoich biurkach. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii z roku na rok stają się coraz bardziej praktyczne i funkcjonalne. Dziś każdy może dobrać ich wygląd do własnych potrzeb oraz gustu, a zlecając jej wyrobienie profesjonalistom takim jak firma Stampler.pl można każdego dnia cieszyć się z korzyści jakie niesie jej posiadanie.

Michał Ksiądzyna

Redaktor Naczelny Top Menedżer

Sprawdź też...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *